Pros And Cons of Coilover swap.. - Ranger-Forums - The Ultimate Ford Ranger Resource


Suspension Tech General discussion of suspension for the Ford Ranger.

Reply
 
LinkBack Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-07-2009
God,Country,FORD's Avatar
Member
Thread Starter
iTrader: (1)
 
Join Date: Nov 2007
Location: Red Oak, IA
Posts: 2,468
Pros And Cons of Coilover swap..

Ok guys, so I am trying to justify this mod to my wife, and well myself.. I can get the fox shocks, and eibach 750# 12" springs with free shipping for 514 bones..

So what are the pros and cons of this swap? is it really worth the money? does it take any stress off the suspension at all?
Reply With Quote
  #2  
Old 08-07-2009
Fx4wannabe01's Avatar
RF Veteran
iTrader: (23)
 
Join Date: May 2005
Location: Boring, Oregon
Posts: 21,721
Pros: TONS!
Cons: NONES!
Reply With Quote
  #3  
Old 08-07-2009
seed60's Avatar
RF Veteran
iTrader: (15)
 
Join Date: Jun 2008
Location: Mooresville, NC
Posts: 5,584
Quote:
Originally Posted by Fx4wannabe01 View Post
Pros: TONS!
Cons: NONES!
x2!!!
Reply With Quote
  #4  
Old 08-07-2009
God,Country,FORD's Avatar
Member
Thread Starter
iTrader: (1)
 
Join Date: Nov 2007
Location: Red Oak, IA
Posts: 2,468
haha shane- a little more spec. on pros lol
Reply With Quote
  #5  
Old 08-07-2009
Fx4wannabe01's Avatar
RF Veteran
iTrader: (23)
 
Join Date: May 2005
Location: Boring, Oregon
Posts: 21,721
The ride is just soooo incredible. I mean...it really is. After driving two coil-overed double lifted rangers and then driving mine....makes mine ride like crap. And right now, mine rides better than it ever did when it was stock. And remember....I'm set up just like you up front right now too...so you can totally trust me. PLUS, you get rid of those unsightly, constantly sagging torsion bars and their drop brackets. To me...just that alone is worth it since I usually get hung up by them torsion drops.
Reply With Quote
  #6  
Old 08-07-2009
God,Country,FORD's Avatar
Member
Thread Starter
iTrader: (1)
 
Join Date: Nov 2007
Location: Red Oak, IA
Posts: 2,468
yeah.. Luckily i havnt gotten caught up on the torsion drops yet, but then again havnt taken her anywhere that i would.. And yes, i know your truck is set up just like mine lol! that was my goal:)
Reply With Quote
  #7  
Old 08-07-2009
shadow905's Avatar
Member
iTrader: (10)
 
Join Date: May 2006
Location: Boerne, TX
Posts: 1,997
Ride is better. Handling is better. Torsion bars and brackets GONE! WOOHOO! lol. but seriously, the overall control of my truck on and off road both improved greatly.
Reply With Quote
  #8  
Old 08-07-2009
Fx4wannabe01's Avatar
RF Veteran
iTrader: (23)
 
Join Date: May 2005
Location: Boring, Oregon
Posts: 21,721
Forgot to mention that Jake.


Do they take more kindly to the corners in-town without sway bars?
Reply With Quote
  #9  
Old 08-07-2009
God,Country,FORD's Avatar
Member
Thread Starter
iTrader: (1)
 
Join Date: Nov 2007
Location: Red Oak, IA
Posts: 2,468
mudslanger said that when i first installed his, that his truck rubbed because it sat lower than the rear.. He had to 'crank' the coils.. how do you do this? and 750# coils are good right? or should i go with 800?

EDIT:

Also, whats up with the bars that are on the RCD kit? anyone have a cure for this, or are they not really needed? I know some people say they are some say they arnt?
Reply With Quote
  #10  
Old 08-07-2009
shadow905's Avatar
Member
iTrader: (10)
 
Join Date: May 2006
Location: Boerne, TX
Posts: 1,997
with your coilovers youll get keys that basically you tighten down on the coils. thats all it means whenyou "crank on them".


as shane as far as cornering and stuff....i havent had my sway bar on for 2 years now and i could tell the immediate difference. way better
Reply With Quote
  #11  
Old 08-07-2009
God,Country,FORD's Avatar
Member
Thread Starter
iTrader: (1)
 
Join Date: Nov 2007
Location: Red Oak, IA
Posts: 2,468
Jacob, do you have anything like the RCD bars?
Reply With Quote
  #12  
Old 08-07-2009
Fx4wannabe01's Avatar
RF Veteran
iTrader: (23)
 
Join Date: May 2005
Location: Boring, Oregon
Posts: 21,721
Chris was just Superlifted running 35's when he did his swap. Remember that... "Crank" meaning moving the adjustment nuts..alot like a torsion bar bolt, but not really kinda. If that makes sense. lol.

IMO, No 'bars' are needed. Superlift is only dropped about 3.50" and people claim the torsion bars keep the drops from flopping around, which is absolutely false. Torsion bars just sorta 'float' in the lower control arm...they really have no structural anything other than acting as a spring.

Thanks Jake. I've not had the bar on since the Superlift install, so about 1.5 years for me now.
Reply With Quote
  #13  
Old 08-07-2009
God,Country,FORD's Avatar
Member
Thread Starter
iTrader: (1)
 
Join Date: Nov 2007
Location: Red Oak, IA
Posts: 2,468
ok, so even with moderate - heavy off roading, the bars are not needed? See heres the thing shane.. We find out where we are pcs'ing to here any day, and its probably going to be somewhere at a missle base, ie, south dakota, wyoming, montana, etc.. so lots of offroading.. So i want to make sure the truck is up for it
Reply With Quote
  #14  
Old 08-07-2009
GrafixGuy's Avatar
RF Veteran
iTrader: (3)
 
Join Date: Jan 2005
Location: Montgomery, AL
Posts: 8,703
from what i was told all you need to do is get a bracket made, bolt in on and buy your coil overs, and get them tuned to spec...
Reply With Quote
  #15  
Old 08-07-2009
God,Country,FORD's Avatar
Member
Thread Starter
iTrader: (1)
 
Join Date: Nov 2007
Location: Red Oak, IA
Posts: 2,468
cody- basically yes.. The question i am asking though is are the bracing bars needed? (like the ones on the RCD kit)
Reply With Quote
  #16  
Old 08-07-2009
shadow905's Avatar
Member
iTrader: (10)
 
Join Date: May 2006
Location: Boerne, TX
Posts: 1,997
im not currently running them, but i will be soon. im going to make some brackets this weekdn for those bars to bolt to the tranny crossmember and the superlift crossmember. so if you would like them, ill make them. im already making them for someone else also
Reply With Quote
  #17  
Old 08-07-2009
God,Country,FORD's Avatar
Member
Thread Starter
iTrader: (1)
 
Join Date: Nov 2007
Location: Red Oak, IA
Posts: 2,468
yeah, how much? Im gunna have to kinda hold off on a few things and HOPE that i dont have a dam head gasket leak so that i can get the coilovers/shocks and what not.. if it is a leak, haha, well coilover swap is gunna have to wait lol
Reply With Quote
  #18  
Old 08-07-2009
shadow905's Avatar
Member
iTrader: (10)
 
Join Date: May 2006
Location: Boerne, TX
Posts: 1,997
Quote:
Originally Posted by God,Country,FORD View Post
yeah, how much? Im gunna have to kinda hold off on a few things and HOPE that i dont have a dam head gasket leak so that i can get the coilovers/shocks and what not.. if it is a leak, haha, well coilover swap is gunna have to wait lol
pm me and we will talk
Reply With Quote
  #19  
Old 08-07-2009
Rooks's Avatar
Member
iTrader: (7)
 
Join Date: Sep 2006
Location: Minneapolis, MN
Posts: 1,867
The best analogy I can come up with is that Torsion Bars are to Suspension as the 3.0 is to Engines.

They aren't pretty.
They aren't going to beat anything in competition for ride, safety, modding ability, etc.
They do however, work for extended periods of time.

With a coilover setup, it's exactly like Shane said. Your drastically increasing the ability of your Suspension. Coilovers are just better engineering.
Reply With Quote
  #20  
Old 08-07-2009
shadow905's Avatar
Member
iTrader: (10)
 
Join Date: May 2006
Location: Boerne, TX
Posts: 1,997
Quote:
Originally Posted by SniperX103 View Post
The best analogy I can come up with is that Torsion Bars are to Suspension as the 3.0 is to Engines.

They aren't pretty.
They aren't going to beat anything in competition for ride, safety, modding ability, etc.
They do however, work for extended periods of time.

thanks for killing my thoughts of having a badass truck....


haha
Reply With Quote
  #21  
Old 08-07-2009
Rooks's Avatar
Member
iTrader: (7)
 
Join Date: Sep 2006
Location: Minneapolis, MN
Posts: 1,867
Quote:
Originally Posted by shadow905 View Post
thanks for killing my thoughts of having a badass truck....


haha
Hey. Nothing wrong with the 3.0. It's a solid engine that will run forever. I've got one as well. Just it will never win any prizes for best engine.
Reply With Quote
  #22  
Old 08-07-2009
God,Country,FORD's Avatar
Member
Thread Starter
iTrader: (1)
 
Join Date: Nov 2007
Location: Red Oak, IA
Posts: 2,468
haha, depends on what you define as Best.. Longevity, yes its the best, power, not so much lol
Reply With Quote
  #23  
Old 08-07-2009
mlw20lu's Avatar
Member
iTrader: (2)
 
Join Date: Aug 2008
Location: Loxahatchee, FL
Posts: 1,825
jacob just needs to finish up the brackets lol. and yea what is better 750 or 800 coils with the 3.0?
Reply With Quote
  #24  
Old 08-07-2009
shadow905's Avatar
Member
iTrader: (10)
 
Join Date: May 2006
Location: Boerne, TX
Posts: 1,997
ive got to get new ones soon and im going to be getting 800# ones. whatever i have now is saggin big time. but in that defense, i got them used and abused.
Reply With Quote
  #25  
Old 08-07-2009
99ranger4x4's Avatar
RF Veteran
iTrader: (3)
 
Join Date: Jun 2006
Location: Austin, TX
Posts: 12,198
just do it, you won't regret it.
Reply With Quote
Reply

Related Topics
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Cat swap Q's and new headers...Pros-Cons 4ltrranger 4.0L OHV & SOHC V6 Tech 4 10-13-2009 11:23 AM
Pros and cons of AAL Ranger1 General Ford Ranger Discussion 24 07-30-2009 05:20 PM
pros and cons for crankin the t-bars braddokxlt General Ford Ranger Discussion 3 01-18-2008 11:31 AM
Pros and Cons to Lifting a 2wd DD Jester983 Suspension Tech 27 04-22-2007 01:38 PM
Pros and Cons(solid or ifs) dreadedone General Ford Ranger Discussion 21 04-11-2006 12:03 AM


Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Trackbacks are Off
Pingbacks are Off
Refbacks are Off



All times are GMT -6. The time now is 05:54 PM.


We are a participant in the Amazon Services LLC Associates Program, an affiliate advertising program designed to provide a means for us to earn fees by linking to Amazon.com and affiliated sites.